دیگریسازی یونانیان و تحول ایدۀ بربریت در عصر کلاسیک یونان
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در دورۀ آموزشی «دیگریسازی یونانیان و تحول ایدۀ بربریت در عصر کلاسیک یونان» دکتر امیرحسین مقدّس؛ استاد مدعو گروه تاریخ دانشگاه اصفهان سخنرانی خواهد کرد. این دوره در ۴ جلسه...
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در دورۀ آموزشی «دیگریسازی یونانیان و تحول ایدۀ بربریت در عصر کلاسیک یونان» دکتر امیرحسین مقدّس؛ استاد مدعو گروه تاریخ دانشگاه اصفهان سخنرانی خواهد کرد. این دوره در ۴ جلسه و روزهای یک شنبه از ساعت ۱۹ برگزار می شود. شروع دوره ۹ شهریور خواهد بود.
بر اساس اطلاعیه روابط عمومی خانه حکمت، این دوره به صورت مجازی در پلتفرم اسکای روم برگزار میشود. و علاقمندان می توانند جهت ثبت نام با ادمین خانۀ حکمت مرتبط شوند:
khanehekmat_admin@
شرح دوره:
«بربر» (βάρβαρος) برساختی خیالی است؛ واژهای که در برخی تمدّنهای باستانی، خاصّه در میان یونانیان، به خیل عظیم «اغیار» (others) اطلاق میشد. این واژه که احتمالاً از زبانی شرقی (سومری یا اکدی) به زبان یونانی باستان راه یافته بود، در ابتدا تنها «بیگانه» معنا میداد و تمایزی را در سطح «زبان» میان «فرزندان هلاس» و «دیگر گروههای قومی» برقرار میساخت. اما در کمتر از دو سده (از سدۀ ششم تا چهارم پیشازمیلاد) این واژه به لغتنامهای از تمامی پاد-آرمانهای یونانی تبدیل شد و تقابل دوتایی «یونانی-بربر» با تقابلهای جنبی زیر فربه و فربهتر شد: «عقل-غریزه»؛ «منطق-احساس»؛ «مرد-زن»؛ «انسان-حیوان»؛ «کنترل-آشوب»؛ «نظم-بینظمی»؛ و شاید مهمتر از همه «تمدّن-توحّش».
درواقع، یونانیان برای بازتعریف «دیگری» خود، دو دسته از عناصر غیریّتساز را با یکدیگر ترکیب کردند: یکی بربر بهمثابۀ اصطلاحی خنثی، نسبی و برگشتپذیر (صحبتکردن به زبان یونانی) و دیگری بربر بهمثابۀ اصطلاحی مؤید ارزشهای اخلاقی-فرهنگی مطلق (یونانیبودن و یونانیزیستن). ابداع «بربرها»، تحول ایدۀ «بربریّت» و روندِ دیگریسازیِ یونانیان در عصرِ کلاسیک از مباحثِ اصلیِ کارگاهِ پیشِروست.
منابع و مآخذ اصلی مورد استفاده و ارجاع در این دوره:
– تواریخ هرودتوس؛
– آناباسیس و هلنیکای کِسِنُفُن؛
– دیالوگهای افلاطون؛
– مجموعهآثار ارسطو (با تأکید بر رسالۀ سیاست)
– Barbarian Asia and the Greek Experience by Pericles Georges
– Greeks and Barbarians by Thomas Harrison
– Inventing the Barbarian: Greek Self-Definition through Tragedy by Edith Hall
۲۱۶۲۱۶
بدون نظر! اولین نفر باشید